Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 27 februari 2012

Av Alexander Mickelsson - 27 februari 2012 22:51

(David Rautio står morgondagens match mot Timrå)


Luleå är helt klart för slutspelet 2012, man ligger i toppen av tabellen med 5 poäng till 2:an Frölunda, 3:an SAIK och 4:an Brynäs. Imorgon kommer laget att möta Timrå i den näst sista matchen på hemmaplan innan slutspelet och man vill toppa tabellen för att få med sig så många hemma matchfördelar som möjligt.

Luleå är en lag att räkna med trots frågor, skador och vissa dalgångar så tycker ändå jag att Luleå har inte kännts så här stabila (d,v,s utan större svackor) sen Legenden Myllys vaktade målburen, räcker det till ett SM-Guld återstår o se.


Jag har som sagt på den senaste tiden varit urusel på att lägga upp nytt, tyvärr lär det nog bli så ända till slutspelet för då LOVAR jag er att jag kommer ta med minsta detalj om hur det går/gått och om möjligt hur det kommer gå för Luleå under slutspelet 2012. Jag startade den här bloggen inför slutspelet 2011 då Luleå fullständigt häppnade hela hockey Sverige med att ligga i toppen den större delen av säsongen. Under slutspelet då så gick Luleå vidare till Semi-final vilket var då 10 år sedan man kom dit efter en av tidernas mest spännande kvartsfinal serier mot Djurgården som numera ligger näst sist och förhoppningsvis stannar där.


Luleå hade en enorm press på sig för den här säsongen att häppna lika mycket som man gjorde förra säsongen och åsikterna har varit olika genom säsongens gång, ingen är förvånad numera att Luleå toppar tabellen och ingen är förvånad att man slagit poäng rekord (förra rekordet legga på 89 poäng under grundserien) men man lyckas inte göra speciellt mycket mål (det är bara två lag som gjort färre mål), skadelistan fylls på mer o mer, Johan Harju är inte den poäng/mål göraren som alla drömt om, man spelar "tråkig" hockey (enligt motståndarna), bla bla bla bla blaaaa...Det ingen tänker på är att Luleå är just nu är det ENDA elitserielag som har släppt in färre än 100 mål (man ligger just nu på 98 insläppta mål), inegn tänker på att Johan Harju har ju gjort en massa mål DOCK inte lika mycket som han gjort förrut och absolut inte lika mycket som alla drömde om men man ska ju vara realistisk också, ingen tänker heller på att Luleå vinner sina matcher, ja listan kan göras lång med vad dom gjort och inte gjort...kort sagt så bryr jag mig inte om nåt av dom men som alla som känner mig vet så är jag en hockey nörd som ändå läser om det! ^^

Jag tror på Luleå, det har jag alltid gjort så därför tror jag också vi kommer till final men då gäller det för oss att:
* Förbättra power-play (MYCKET mer)
* Mer skott på mål (det har dom faktiskt börjat göra mer o mer)
* mer folk framför mål (saknar Mats Lavander där faktiskt, men Harju och Abbott är ganska bra på det ibland)
* Bli bättre på bortplan (där kan dom dala lite men det har dom blivit lite bättre på också)


Jag kan inte nyceln till SM-Guld för annars hade jag blivit tidernas mest eftertraktade tränare, MEN jag vet att dom saker jag nämde ovan är en stor del till att vinna matcher och kanske bättre målskytte. Det är bara o ta PP från förra säsongen där Luleå var ett av dom bästa lagen i elitserien och då sköt man mer samt hade en Lavander som täckte målvakten eller ett annat exempel så ta året 1996 där man sköt och hade en viss Tomas Holmström framför mål! 


Nu ska jag avrunda för annars kommer det här inlägget bli kilometer långt, jag är en hockey nörd och en Luleå älskare och kommer nog alltid vara det så därför ska jag avsluta med att återigen säga att jag LOVAR att komma med massvis av info, analyser, personliga åsikter samt flera snygga bilder och inlägg där ni kan läsa ALLT om slutspelet 2012 (med LULEÅ i fokus naturligtvis) sen ska jag även nu lägga upp den nuvarande tabellen (gällande 27/2 -12) ifall ni läser detta efter morgondagens match (28/2 -12) mot Timrå då vi förhoppningsvis har 3 poäng mer!

FORZA LULEÅ /Alex


 

Ovido - Quiz & Flashcards