Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 22 mars 2013

Av Alexander Mickelsson - 22 mars 2013 00:12

 


Nu har Luleå allt i sina händer när man slog Frölunda på det mest rättvisa sättet ikväll med 4-1. Jag skrev inget inlägg efter förra matchen och tro mig när jag säger att det var nog tur det för jag hade nog dragit varenda svordom och alla hemska ordspråk jag hade kunnat komma på, jag var så förbannad och är det fortfarande!


Efter förra matchen så kan jag lova att domarna hade tur som dömde matchen i Göteborg och på Scandinavium för hade dom varit i närheten av coop arena eller några luleåfans så hade dom fått använda skottsäkerväst och varit tvungna att använda den största poliseskort som någon domare någonsin haft för dom var inte nådiga när dom dömde fel på ALLA tänkbara sätt. Men nu ska jag inte ta upp det för jag blir bara så arg när jag tänker på det.


Desto gladare blir jag nu efter dagens match som slutade på bästa tänkbara sätt, domarna var dom bästa jag någonsin har sett. Dom gav inga onödiga utvisningar och dom var korrekt i alla moment så all heder åt dom!

Matchen var ganska tight spelmässigt där det var som vanligt en jojo spel mellan zonerna men det var liksom ALLA matcher innan Luleå som var det bättre laget rakt igenom när man kollar på målchanser och skott statistik.


Matcherna mot Frölunda är så annorlunda på något sätt, det är grinigt, hetlevererat och sen är det alltid hemmalagen som vinner så det ser perfekt ut i läget om vem som tar den sista semifinal platsen då alla andra lag är klara och det är Skellefteå, Färjestad och Linköping. Så förhoppningsvis så kan vi vända trenden om att hemmalagen vinner och avgör allt i Scandinavium nu på lördag, egentligen så skulle den här matchen ha blivit vår 4:e vinst mot Frölunda och därmed gjort att vi varit semiklara men men nu börjar jag älta fanskapsmatchen igen. Jag hoppas för både hockeyligan och för domarna själv att det inte är samma domare som dömde förra matchen för då lär det tända till...


Luleå började bäst med att 12 minuter in i den första perioden så fixade den 17-åriga supertalangen Peter Chelarik Luleås första mål efter en väldigt omdiskuterat mål där Joonas Vihko och Förlundas målvakt Julius Hudacek var i blickfången, Pucken gick förbi målet när Vihko och Chelarik kom stormande och då bromsade Vihko medans en frölunda spelare tryckte på bakifrån och då stormade Hudacek ut och hamnade utanför målgården så att hans benskydd fastnade i Vihkos vänsterben och då kunde Chelarik storma runt målet och trycka in den medans Hudacek inte kunde komma loss, Frölunda ville dömma bort målet och att domarna skulle ringa på den men det gjorde dom inte utan dömde mål och efteråt så försökte idioten Petter Rönnqvist kommentera "jag vet vad Vihko tänker, han gör det med flit". Det är nog tur för många på C More att jag inte är chef för då hade Petter Rönnqvist, Leif Boork, Arto Blomqvist och "Ankan" varit illa ute för jag hade sparkat dom utan att blinka. 

Man intervjua domarparen efteråt som visade pondus och gav en exakt och korrekt bedömning om varför dom dömde det till mål och inte som "Goaltender interferens". Jag tycker att Hudacek ska passa sig för det var ett flertal gånger som han borde ha fått utvisning när han försökte fälla Luleåspelare med klubban, åka ut rakt framför dom så att dom skulle åka på utvisning.


Luleå vann matchen med 4-1 efter att Linus Persson som blev tvåmålskytt när han styrde in 2-0 pucken på ett vackert sätt efter en fin passning av Cam Abbott och sedan satte han även 3-1 i öppen kasse, Niklas olausson satte även sitt mål i öppen kasse och matchen blev stängd. JG storspelade och gjorde sin bästa slutspels match hittills, nu hoppas vi att JG gör om samma bedrifft på lördag!


Nästa match är som sagt nu på lördag den 23 mars i Scandinavium!


 

Ovido - Quiz & Flashcards