Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 29 januari 2013

Av Alexander Mickelsson - 29 januari 2013 22:28


 


En hetlevererad match där skotten flög, handskar kastades, utvisningar avlöste varandra, två bortdömda mål, dåliga domare och tre ljuva poäng till Luleå Hockey!

Linköping fick ingen lätt match när man idag mötte Luleå Hockey som har haft en liten svacka men som ändå bjöd upp och tog hem matchen med hela 4-1 där Janne Sandström, Niklas Olausson, Mika Pyörälä och Chris Abbott var målgörare för Luleå.


Som sagt så hände det en hel del under matchen och jag lär glömma en o annan händelse som skedde men jag ska försöka ta upp dom viktigaste händelserna och jag kan börja med (inte den första men) största händelsen som skedde under den andra perioden var när Linköpings Lee Goren (bild nedan) hamnade i blås väder då Luleås Robin Jakobsson och en Linköpingspelare började slåss, det hettade upp och blev en större kravall och då hoppade Goren in utan handskar mot Jakobsson och tog strypgrepp på Jakobsson och kastade sedan ner han på isen för att mata på med slag efter slag. Reglerna säger att en spelare blir automatiskt match avstängd om han kastar handskarna och börjar slåss men Goren klarade sig JÄVLIGT LINDRIGT då han BARA fick 2+10 minuters utvisning. Totalt blev fyra Linköping spelare utvisade och två Luleå spelare. Men det slutade inte där då Goren i utvsiningsbåset började skrika och bråka.


Så här säger C Mores "experter" om Gorens agerande.

– Det är alldeles för lindrigt. Det ska vara matchstraff. Han tar ju strypgrepp på honom det är inget snack om den saken, säger Boork.

– Det här är en trovärdighetsfråga för svensk hockey, det är klart att det ska vara matchstraff, säger C Mores programledare Lasse Granqvist.


 


 

Här är en bild från sportbladet när Lee Goren slår mot Robin Jakobsson, den mindre bilden visar när han skriker mot Jakobsson i utvisningsbåset!


Det blev mycket bråk under matchen och lika så med utvisningar, men det som präglade matchen var spelet där Luleå hela tiden såg ut att vara två skär före Linköping som spelade blekt. Två mål blev bortdömda från vardera lag och första bortdömda målet kom från Luleå där Robin Jonsson sköt iväg ett skott som Mika Pyörälä styrde in med (hög) klubba men det blev bortdömt först efter att Linköpings målvakt vifta med händerna mot domarna, det var korrekt dömt av domarna men att dom gör det först efter att målvakten börjar protesera känns ju väldigt fel. Det andra målet var när Linköping kom i ett anfall och då blev det mycket trafik framför Luleå målet men en Linköping spelare puttade bort Luleås målvakt Johan Gustafsson från målgården så att Linköping fick ett öppet mål, efter en del diskution så blåstes även det målet bort.


Domarna startade ganska bra där dom dömde ganska korrekt men efter skandalen med Goren så började dom svacka och då började dom utdela knepiga utvsningar år båda lagen, så fort två spelare från vardera lag kämpade t,ex vid sargen om pucken och om en av dom ramlade så fick den andre utvisning. Jag har klagat mycket på domarna här på bloggen och ibland så har jag känt mig gnällig men nu så måste jag säga att Hockeyligan måste börja se över hur domarna är utbildade. Det blir så individuella bedömningar på varje match så att man tappar begreppet på hur reglerna egentligen är.

Med ca 20 sekunder kvar av matchen när Luleå hade gjort 4-1 i öppen målkasse så kastade Robin Jakobsson och Linköpings Rahimi av sig handskarna direkt efter nedsläpp och skulle göra upp, båda kastade också av sig hjälmarna men bråket hann stoppas av domarna redan innan slagsmålet hann bryta ut.


Men nog om det nu, jag ska istället berätta nog lite roligare och det är att tre Luleå spelare har blivit uttagna till landslaget, två riktiga klippor och ett frågetecken. Det är Johan Gustafsson, Robin Jonsson och Johan Fransson(?) och jag kan berätta att den sistnämda är orsaken till att Linköping fick sitt enda mål under matchen och det skedde under ett Linköping anfall som skedde bakom Luleå målet och Luleå lyckades ta fatt i pucken när Linus Klasen passade bak till Johan Fransson som släppte pucken lätt bakom sig så att Carl Söderström i Linköping kunde ta den och åka fram runt målet och slänga in den. Det är inte första och tyvärr inte sista gången Fransson kommer tabba sig rejält så att vi åker på ett baklänges mål, ändå så har han mest istid av alla Luleå spelare. Jag fattar inte!


   Johan Gustafsson   Robin Jonsson  Johan Fransson


Hur som haver så kommer Robin Jonsson att tacka nej till landslags platsen, jag gratulerar honom faktiskt. Jag älskar tre kronor och tycker det är en stor ära att bli uttagen MEN jag hatar Pär Mårts, jepp jag ogillar den mannen så nå fruktansvärt och tycker att han borde avgå. Han har faktiskt en spelidé som skulle kunna göra oss till världens bästa hockey lag (igen! ^^) men hans ledaregenskaper är bedrövliga, han kan inte leda laget så att dom spelar efter det systemet som det är tänkt, alla kör sin egen stil och så blandar man ihop det så att det blir en enda röra och det är då en förbundskapten ska gå in och styra men varje gång man lyssnar på intervjuer med Mårts så vill man bara sova. Känns trist att behöva säga så för jag vill ha en stark ledare till ett starkt lag men jag kan lova (det här har jag sagt hur många gånger som helst men) Så länge Pär Mårts är förbundskapten i Tre Kronor så kommer Sverige aldrig att vinna ett stort mästerskap, fan han kan inte ens vinna ett mindre mästerskap som ex. Karjala Cup där bara 4-5 lag är med och det brukar oftas Sverige alltid vinna! Hittills så har vi kommit sist eller näst sist på alla...Jag hoppas Mårts avgår snart så at man kan ta in en stark ledare som vet hur man styr ett lag.


Matchen idag mellan Luleå och Linköping var det ja, ni får ursäkta att jag for iväg där men jag kände att jag ville få ur mig det. Matchen idag var bra där Luleå vann mycket rättvist, en underhållande match och Luleå var spelmässigt överlägsen under den första och andra perioden och slutet av tredje även om Linköping fick ett par heta lägen och nu väntar ett formstarkt Modo som vann sin match tidigare idag mot Frölunda med hela 6-1. Matchen är på torsdag den 31 Januari och matchen börjar klockan 19.00


Ovido - Quiz & Flashcards