Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 25 januari 2013

Av Alexander Mickelsson - 25 januari 2013 21:58

 


hej, jag har inte bloggat här på ett tag och det har varit mycket för att jag inte haft ork eller lust att skriva något men jag tänkte faktiskt göra det idag till stor del för den ljuva segern mot Skellefteå AIK men mest för att hylla en stor hockey profil både i Luleå, Sverige och NHL nämligen Tomas Holmström.


Segern idag satt långt inne och det gick ända till straffar innan Luleå till slut satte två av sina tre straffar medans Skellefteå (ja, föga förvånande) missa samtliga av sina straffar! hehe. Nä nu ska vi inte vara sådana. Skellefteå spelade bra och gav en rejäl match men Luleå var lika bra och det gungade fram och tillbaka om vem som skulle ta hem seger och till slut så slutade man till och med bry sig om poäng, allt handlade bara om att VINNA! 

Luleå spelade bra och hade en kraftig deffensiv mot det annars enormt starka offesiva SAIK men Luleås spel dämpade deras fart och man jämnade ut varandra på ett riktigt spännande sätt. Så det är en liten pick på näsan till alla er som påstår att matcher med mycket mål är roligare att kolla, se bara på den här matchen där det var mållöst ända till straffar men tok så mycket mer spännande än till exempel Hv71 - AIK matchen som slutade 6-0. 


Det som avgjorde matchen mellan Skellefteå - Luleå var faktiskt det som jobbade mest men fick minst uppmärksamhet under matchen och det är faktiskt målvakterna där till slut Johan Gustafsson var den bättre målvakten och jag måste säga att det var JGs bästa match i Luleå tröjan där han stod emot 46(?) skott och räddade samtliga.

Som sagt en riktig bra match där Luleå vann med 0-1 efter straffar...Nu ligger Luleå 4:a i tabellen före Linköping och efter färjestad (men båda dom lagen har en match mindre spelade än Luleå så mycket kan ändras ännu).

Nästa match är faktiskt mot Linköping hemma i Coop Arena Tisdag den 29 Januari, matchen börjar 19.00


 


Nu ska vi gå över till den största anedningen till att jag skriver i denna blogg idag och det är Tomas Holmströms avsked till hockeyn. Tomas Holmström som är född och uppvuxen i Piteå kom sedan till Boden där han och laget lyckades ta sig ända till Allsvenskan med Niklas Wikegård (jepp, så är det) som en av tränarna. Sen gick han över till Luleå Hockey där han sedan blev känd som "Demolition man" som irriterade motståndarna med sitt fantastiska spelstil som han finslipade till perfektion i Detroit Red Wings. Jag personligen var och är ett stort fan av Holmström, jag har fått träffa honom ett par gånger, första gången var efter att Luleå tog SM-Guldet 1996 där bl,a han, Jarmo Myllys (som är min absolut största idol) och Johan Rosén satt på Max hamburgar resturang inne i Luleå och skrev autografer. Det är alltid en häftig känsla när man träffar sina idoler som ung men jag fick även träffa honom under Nolia i Piteå (jag tror det var kring 2002-2003 någongång) där han satt och sålde sin korv(?) jag minns inte så noga för vi babblade hockey och annat allmänt. En riktig härlig person som var rolig att prata med och efter att han gick över till Red Wings i slutet av 1996 så blev ju naturligtvis Detroit mitt favorit NHL lag och det har varit det sedan dess så därför är det extra kul när folk som hör att jag gillar detroit så är det nästan som att dom MÅSTE säga (Det är bara för att det är så mycket svenskar i laget) hehe, nja på sätt och vis men det är faktiskt pga Holmströms övergång dit 1996-1997 som var orsaken, innan det så visste jag knappt vad NHL var för något men man blev ganska snabbt varse om det då det var populärt att byta hockey kort med varandra och då var det naturligtvis NHL kort som gällde där Steve Yserman, Joe Sakic, Peter Forsberg, Dominic Hasek, Mike Modano och naturligtvis den störste av dom alla Wayne Gretzky och många fler, man körde även med Elitseriekort. Men nu var det ju inte det jag skulle ta upp. 


 


Holmström har ju haft en fruktansvärt bra karriär där han har vunnit SM-Guld 1996 med Luleå Hockey, OS Guld 2006, fyra Stanley Cup 1997, 1998, 2002, 2008 som dom största titlarna och med det så har han hamnat i Piteås Hall of fame och det skulle förvåna mig om inte han blir oerhört hyllad i Detroit tillsammans med sin kollega Niklas Lidström som också slutade för 8 månader sedan. Det gör mig lite besviken när "Holma" kom förbi Luleå för att överlämna match pucken under en match för inte så länge sedan för han förtjänar en större hyllning än vad han fick.

"Holma" spelade enbart 3 säsonger 1994/1995, 1995/1996 samt 2002/2003 under NHL lockouten där även Mattias Öhlund som mest troligen också är på väg att lägga av kom tillbaka till Luleå.


Jag tackar dig Tomas för det prestation du gav både till Luleå Hockey, landslaget och Detroit Red Wings och även för den fantastiska spelstil som du har odlat fram, tyvärr så finns det ju bara EN Tomas Holmström men jag känner mig stolt och glad att vi i Luleå (och även i Detroit) kan säga att det var VÅR Tomas Holmström. Alla lag behöver en sådan grovjobbare som tar skiten och gör det lättare för dom andra, men ändå har ett så stort leende och stor karisma.

Tack Tomas och lycka till i framtiden i allt du gör!


 

Tomas Holmström, Mattias Öhlund, Tomas "Bulan" Berglund och en liggande Lars Hurtig firar SM-Guldet 1996.

Ovido - Quiz & Flashcards