Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 13 januari 2013

Av Alexander Mickelsson - 13 januari 2013 11:19

 


Igår fick vi bevittna en ren skandal, inte från Luleå Hockey och inte från Timrå utan från domarna (suprise?) åh nej kanske ni tänker, inte igen att jag gnäller på domarna men jag lovar att alla ni som kan något om hockey skulle hålla med mig och ni som känner mig vet att jag aldrig skulle enbart se med Luleå ögon utan ha ett neutralt omdömme för att se ifall något var korrekt eller inkorrekt dömt och detta fall så var det helt åt helvete bedrövligt!


Jag skulle kunna sitta hela dan och bara skriva all möjlig skit om vad domaren borde utsättas för efter sitt skandal agerande igår och jag ska ta upp en del av dom saker som var åt helvete! Luleå Hockey gick igår miste om två poäng, vi blev helt enkelt rånade. Timrå spelade hyfsat och det enda som gjorde att dom höll sig kvar i matchen var deras målvakt Bellisimo som höll undan 49 av 52 skott och det är inte illa men notera att han missade tre skott men resultatet blev 2-3 efter straffar till Timrå så hur är det möjligt(?) 


Jag känner mig så förbannad så jag skriver nu med mycket ironi och sarkasm men jag känner att jag måste få ut den här ilskan och därför ska jag berätta lite om matchen i helhet och speciellt om första och början av andra perioden utan att ta till några egna åsikter så att ni ska få möjlighet att bedömma om vad ni tror (ni ska egentligen kolla highlights videon för att få en mer korrekt bedömning av situationerna).


 


Första perioden började bra och det var Luleå som gav kommandot där man hade flest lägen och flest målchanser, Timrå spelade en mer deffensiv spelstil där dom stundtals hade lägen men Luleå var riktigt effektiva med att mota bort dom, under den första perioden så kom det första målet genom Linus Klasen som hade pucken vid offesiva blå och laddade med ett skott som han lurade bort en Timrå spelare med och den gick rakt in i krysset bakom Bellisimo. Domarna gjorde då något oväntat för både publik och TV kommentator genom att ringa på målet där han sedan bedömde det som offside i målgården och därför godkändes inte målet. Detta gav Timrå lite mer energi när Luleå spelarna spelade en mer irriterad och aggresivare spel och därför blev det en hel del bråk och gruff från båda hållen och i ett läge så gjorde en Timrå spelare en "checking-from-behind" på Linus Klasen när han slängde runt ena armen runt Klasens hals och slängde ner honom, det friade domarna och spelet gick vidare, Klasen larade sig från skada. Andra perioden så fortsatte det mer irriterade spelet och det blev mer bråk från båda håll och i ett läge när Timrå var vid Luleå kassen så började en Timrå spelare att bråka med Luleås Lukas Kilström och det slutade med 2+2 minuter utvisning för Timrå spelaren och matchstraff för Kilström. Luleå kämpade på och lyckades då gör 1-0 genom Robin Jonsson som dundrade in ett vackert skott från blå. Timrå fick nu kämpa på och efter en tabbe från Luleås Robn Jackobsson så fick Timrå in 1-1 genom att en Timrå spelare passade fram till en annan Timrå spelare bakom målet där den Timrå spelaren kunde styra in pucken genom att använda skridskon. Målet blev videogranskad och sedan godkänd! Detta blev ett tungt nederlag för Luleå men som kämpade vidare och det var efter Timrås andra mål som var ett slagskott som styrdes in bakom Johan Gustafsson i Luleå målet som blev den tyngsta stötten och man märkte att Luleå spelarna bara ville få slut på matchen, det var tunga ben och inget angagemang och till slut så slutade den andra perioden till Luleå spelarnas önskning och sedan i den tredej så var det lite bättre fart men det var först efter Sami Sandells mål som kämparglöden kom tillbaka och man gasade på för fullt men det räckte inte och matchen gick vidare til förlängning och straffar där Timrå vann!


Timrå vann inte på något sätt rättvist och det enda som gjorde att dom vann var faktiskt deras målvakt. Jag hoppas att jag skrev en rättvis analys av matchen och måste säga att det fanns minst 5 riktigt grova fel som hände under den här matchen.

* Det var inte offside i målgården på Luleås första (bortdömda) mål och att domaren ens videogranska det var en jävla skandal.

* Checking from behind ska straffas genom matchstraff men det valde domaren att fria. Detta är för att markera att checking from behind är farligt där spelaren (i detta fall Linus Klasen) kunde skada nacken genom att bli slängd baklänges rakt ner i isen och det är inte första gången som han råkar ut för detta denna säsong.

* Att Timrås första mål blev godkänd. reglerna säger att man får använda skridskon genom att styra in pucken MEN man får inte sparka in pucken i mål och på detta sätt så gjorde Timrå spelaren rätt så jag vill inte påpeka något om det men det jag vill ha sagt är att man verkligen borde ta bort den regeln för det är inte fotboll vi spelar.

* Lukas Kilströms matchstraff. Timrå anföll Luleå målet och JG lyckades blockera pucken och då startade båket där Timrå spelaren hoppade på Kilström och sedan så slogs dom lika med handskarna på men det är Kilström som åker på straffet (jag är inte för bråk och tycker det är rätt att man straffar spelare som slåss men då ska det vara lika för alla och inte som igår där Luleå fick det största straffet).

* Sen ett par små fel där Timrå crosscheckade och gjorde en del slashing men dessa friades, dessa småfel kan vara match avgörande och domarna har faktiskt 7000:-/match i betalt och då SKA dom bedömma lika för båda lagen och det SKA vara korrekt, Luleå var inga änglar på isen men det var Timrå som gjorde dom största felen men Luleå som fick ta dom största straffen och det anser inte jag vara rättvist!

 

 


Jag är ingen domare men jag kan hockey reglerna någolunda och jag vet inte vad ni tycker är rätt och fel i detta eller om ni bara tycker att jag är en gnällkärring men jag tar detta på stort allvar för det är en så pass seriös liga och det är så pass mycket pengar i omlopp så man borde tycka att elitserien borde bli hårdare och mer rättvis och sedan är hockeyn för mig ett så pass stort intresse så det är därför jag bloggar om detta. Jag ska inte gnälla så mycket mer men jag hoppas att ni förstår min irritation.


en ren skandal match där domarna gav matchen en besk smak och det var inge roligt att titta på, jag hoppades att Luleå skulle vara mer effektiva och mer hungriga på att vinna efter denna kalldusch men som sagt, Luleå spelade fantastiskt bra där man under hela matchen sköt 52 skott, Timrås målvakt var fantastisk bra medans Timrå laget var någolunda bra, domarna var en stor besvikelse och det är tyvärr såna här gånger som gör att hockeydomare är bland dom mest hatade när dom borde vara dom som är "hård men rättvis".


Nu ska jag inte ta upp något mer om denna match utan vi siktar på nästa match som är på Torsdag den 17 Januari nästa vecka borta mot AIK och då ska vi ta 3 poäng och börja visa att det är vi som är Sveriges bästa lag.


 

Ovido - Quiz & Flashcards