Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 22 november 2012

Av Alexander Mickelsson - 22 november 2012 21:59

 


Nu äntligen kom tre poängaren som borde ha varit en självklarhet sen Luleå införde det lite nyare spelsystemet där den offensiva sidan har förbättrats men trots att Luleå hade inte mindre än 3(!) öppna lägen att göra mål och efter andra så borde tabellen ha stått 0-4 till Luleå så fick man sig ändå en uppförsbacke när man mötte tungt motstånd av Rögle som spelar desperat.


Ja, man kan inte låta bli att tänka varje gång när man spelar mot Rögle att "det här kommer bli en enkel match" men tji fick man så får man se sitt kära Luleå kämpa för att få med sig pucken och jag måste säga att det är ett jävla jobb dom gör så all kreds till utespelarna UTOM Robin Jackobsson som gjorde sin absolut sämsta match i Luleå tröjan och det sammanfattas bäst bara genom att säga att han gjorde inte mindre än 4 dundertabbar som kunde blivit ett backlängesmål på mindre än 6 minuter. JG vaktade åter målet då David Rautio är ännu skadad och där är jag lite splittrad, han gjorde i helhet en fantastisk match och det var den bästa på länge men han gjorde några små missar som kunde ha kostat rejält och sen det enda målet Rögle gjorde var faktiskt genom att pucken hamna rakt på JGs klubba som sen studsa på hans skridsko och in i mål vilket var (jag citerar kommentatorn) en groda.


Luleå har haft en liten svacka efter att Karjala avslutades och man har inte lyckats ta en enda 3 poängare, vi har vunnit på övertid och straffar men med ganska små marginaler så det känns skönt nu att man vann men det blev inte lätt. Rögle var det lite bättre laget dom första 10 minuterna i den första sen var det Luleå som dominerade ända till dom 10 första minutarna i den 3:e perioden och dom 10 sista minutrerna så var det Luleå som var det lite bättre laget och Rögle satte en enorm press då man vill komma bort från senaste förlusten mot SAIK där man förlora med 0-7. Men vad hjälper en massa mål när saik ändå förlora på övertid mot Växjö idag (hehehe). Målskyttar i Luleå idag blev Daniel Gunnarsson efter en fantastisk prestation av Linus Klasen som lobbade upp pucken mot Mika Pyörälä som tog ned pucken med handen och sedan passade bak mot Gunnarsson som sköt in den bakom Martin Gerber i målet. Den andra målskytten var Toni Koivisto som fick en riktig läcker passning av ingen mindre än Niklas Olausson som passade bakom målet till Koivisto som kom i en flygande attack och smällde in den. Koivisto fick ett tidigare läge där han hade ett helt öppet mål också men pucken studsade helt fel och gjorde att han sköt utanför.


Det ser ganska hyfsat ut men det finns mycket kvar att slipa på och jag tror det kommer bli en tuff och rolig match att kolla nu på lördag när Luleå tar emot Brynäs på hemma is, det kommer bli tight för mig att kolla den eftersom World Cup i längdskidor kommer hit till Gällivare och är både på lördag och söndag. Den börjar klockan 11.00 så jag lär nog hinna till Luleå matchen som börjar klockan 16.00 Inte för att skidor har något med hockey eller Luleå att göra så vill ni veta mer om det så kan ni gå in på min bya blogg och läsa om det där (länk finns här nedan)


http://bya.bloggplatsen.se/


 


Jag tänkte avsluta med att lägga upp den nuvarande tabellen men jag måste också erkänna ett misstag jag har gjort och det är att jag inte har hedrat Hans "Nobbe" Norberg som gick bort tidigare i år. Jag har tyvärr inga minnen av Nobbe som spelare eftersom jag är för ung samt att jag inte var född när han olyckligtvis råkade ut för den hemska olyckan mot Skellefteå AIK som gjorde att han blev förlamad från nacken nedåt. Jag vill med detta säga att trots att jag inte har några minnen av han som spelare så var han ändå en stor profil i Luleå och hans nummer 22 är inofficiellt pensionerat och kommer aldrig att användas igen! Han har jobbat med Luleå Hockey och står för några av klubbens största värvningar där Jarmo Myllys är den bästa! 


Vila i Frid Nobbe!


   

Ovido - Quiz & Flashcards