Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 13 november 2012

Av Alexander Mickelsson - 13 november 2012 23:04

 


Tung förlust när Luleå gästade Skellefteå i en av säsongens absolut spännande matcher där Skellefteå lyckades vinna med knappa 2 minuter kvar av matchen med 4-3.


Matchen var en vad man skulle kunna säga jojo match där båda lagen hade massor av lägen, matchen börja med en rysande fart där lägen efter lägen kommer efter varandra från båda lagen. Skellefteå var lite starkare under den första halvan av första perioden men sen var det helt och hållet Luleå som var det lag som styrde matchen igenom.


Lagen är ganska lika varandra trots att Luleå är mer lagspel och Skellefteå spelar mer inviduellt spel. 

SAIK fans skulle nog säga att domarna var dum i huvudet, dom dömde för Luleå och blablabla...Så jag vill inte uttrycka mig allt för mycket men helt klart var det att domarna var inte så petiga som dom brukar vara (vilket är suveränt), det var en del lägen där domarna släppte och vissa var ganska allvarliga, jag såg aldrig situationen men tydligen ska en Luleå spelare ha armbågstacklat en SAIK spelare men Skellefteå gjorde också en hel del saker som borde ha varit utvisning. HUR SOM HELST så vill jag bara säga att domarna var bra och det dom dömde var korrekta!!!


Luleå spelade säsongens bästa match idag och man var det bättre laget så det känns trist att man förlorade pga av ett ganska dåligt målvakts spel av JG, första målet var oturligt men sen tyckte jag han hade kunnat göra bättre men men...Jag ska inte dra allt för mycket på detaljerna men jag känner mig nöjd trots förlusten för nu visade Luleå moral och arbetsvilja, dom spelade perfekt.


Så ni som håller på SAIK och läser detta, ni hade tur att ni vann idag och det vet ni själva innerst inne. Hade målvaktspelet varit bättre så hade ni inte haft en suck så nästa gång vinner vi. 



Av Alexander Mickelsson - 13 november 2012 17:06

 


Landslags uppehållet är över och det är dags att gå tillbaka till allvaret. Det gick som jag trodde i Karjala Tournament där våra (en gång stolta) Svenska kronor ledda av Pär Mårts och vi hamna sist, vi förlorade samtliga matcher trots att man sköt överlägset mest! Jag kan säga så här att så länge Mårts får vara förbundskapten så kommer Sverige i ishockey aldrig att vinna ett stort evenemang som Karjala, VM eller OS. ALDRIG!

Nu handlar det inte om Sverige utan om ett stort möte mellan Skellefteå AIK och Luleå Hockey!


Ingen från Luleå Hockeys speltrupp var uttagen till Tre Kronor, Niklas Olausson skulle ha blivit men tackade nej pga av en forskada. Laget har därefter fått träna hemma i Coop Arena eller med egen träning och jag hoppas att formen inte har försvunnit under den här veckan då landslags uppehållet har varit. Så det är svårt att veta hur det kommer gå under kvällens match mot SAIK som har börjar klättra på allvar i tabellen men en sak är säkert och det är att Luleå nu har fått tuffast möjliga motståndare men Luleå har en bra statistik mot SAIK och jag hoppas att kvällens match kommer förbättra den statistiken.


Luleå har annars svårt att ta poäng i Skellefteå Kraft Arena och jag skojar inte när jag säger att det kommer bli en tuff match, kollar man statistik så har Luleå som släpper in minst mål (1,37 mål per match) i hela elitserien, sen kommer Skellefteå strax efter med bara 1,80 mål per match). Skellefteå är ligans just nu bästa box play lag och sen dom senaste matcherna så har Skellefteå gjort ryssligt många mål (AIK - SAIK 0-5) och (SAIK-HV71 7-3) medans Luleå är ett lag som gör väldigt lite mål. Men som alla som kollar hockey vet att statistik är bara nummer så kan man vänta sig vad som hellst i kväll.


Jag tänkte inte ta upp så mycket mer i det här inlägget, jag kommer ju naturligtvis efter matchen att lägga ut ett nytt inlägg om hur det har gått i matchen och med analyser, kommentarer och egna bedömningar. Jag hoppas på vinst för då brukar det vara roligare att skriva, haha! Speciellt nu när vi möter ärkerivalerna...

Ni får ha det så bra så hörs vi senare ikväll.


Matchen börjar klockan 19.00 ikväll och ni kan se matchen på C More Sport eller om ni inte har det så kan ni även beställa matchen på Luleå Hockeys hemsida och länken hittar ni här nedan!


http://www.luleahockey.se/matcher/se-matchen-online


 

Ovido - Quiz & Flashcards