Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 16 september 2012

Av Alexander Mickelsson - 16 september 2012 22:25

 


Första hemmapremiären var igår, mot ärkerivalerna Skellefte och det skulle visa sig vara ett kraftprov som sedan vändes till seger! Luleå Hockey har genomgått ett par ändringar i spelartruppen, många spelare har lämnat för att nya spelare ska komma in. Det som känns bra är att spelar truppen har blivit tyngre och kraftigare och det ser ut som att Luleå har hittat rätt då man har vunnit SAMTLIGA matcher i European Trophy! Nu har det gått två omgångar av 55 i elitserien och Luleå fortsätter segertåget även där då man slog ny(gamla)komligarna Rögle på bortaplan samt SAIK igår på hemmaplan. Jag ser verkligen fram emot denna säsong som kommer innehålla det mesta men vägen till SM-Guldet är inte rak och det kommer komma kraftigt motstånd men vi är beredd!


Jag kommer ta upp lite om Luleås trupp denna säsong då det har hänt mycket nytt och jag tror dom flesta av er som läser redan vet vad som har hänt men jag ska ändå ta upp det här. 

Luleå förlorade många välkända spelare som av olika orsaker valde att lämna för andra lag, bland dom så finns namn som Johan Harju (Brynäs), Simon Hjalmarsson (Linköping), Sebastian Enterfeldt (Brynäs), Topi Jaakola (KHL), Elias Fält (HV71), Nicklas Wallin (Slutar pga hjärnskakning) m,m...


Dom flesta bytte klubb för att komma närmare sina hemtrakter men då har vi spelare som Harju som inte kände att spelet i Luleå fungerade med hans spelstil då han genomgick en tung motgångsfull säsong nu i Luleå och Nicklas Wallin som var Luleås kapten förra säsongen åkte inte mindre än FYRA hjärnskakningar under säsongen och är nu borta från truppen och beräknas inte komma tillbaka till spel igen, vilket är synd till trots att han inte riktigt är en offensiv back så bidrog han ändå med pondus i Luleå tröjan och jag hade gärna sett honom komma tillbaka. Där kommer även en annan ändring som är historisk i Luleå Hockey historia då Kapten roller har gått till Chris Abbott som är den första som är född utanför norrbottens län och till och med född utom Sveriges rike att få bära C:t på bröstet. Kapten rollen har alltid tidigare burits av norrbottningar från antingen Luleå, Piteå eller Boden. Chris känner sig mycket hedrad och stolt att få den ärofyllda rollen att representera sitt lag. Abbott har inget gott rykte i restrerande elitserie lag stad utan är känd som en bråkstake men jag tror på Abbott och jag tror han kommer bidra mycket som kapten i laget! Captain Chris, lets go Abbott!!!


 


På tal om Abbott så har vi fått tillbaka den andra brodern CAM Abbott i truppen som har kommit tillbaka efter en hel säsongs frånvaro från sviterna av en hjärnskakning som hände i den sista Semifinals matchen mot Skellefteå!

Cam har varit till många olika läkare och speciallister i både Luleå och i Nordamerika (Kanada & USA) och nu efter ca 16 månader så är han tillbaka på isen igen och han har redan gjort avtryck som bevisar att han är i bättre form än någonsin. Första ET* matchen så gjorde han två mål och en assist och blev vald till matchen lirare (snacka om "som tidningarna säger" CAMBACK).


Luleå Hockey spelade igår med special gjorda tröjor där man använde det gamla Luleå Hockey märket (även allmänt känd som stålmannen) för att visa att man firar 35 år som förening och det var verkligen något speciellt även om jag föredrar att man spelar med björnen på bröstet men jag tycker ABSOLUT att man kan spela med "stålmannen" på såna här speciella tillfällen som ex första hemma matchen och nu i år så kommer Luleå att spela med "stålmannen" på dräkten en gång mot respektive lag i borta matcherna. Mycket bra initativ Lule HF då det är en kul grej och man visar även (Respekt) mot fansen som ÄNTLIGEN, ÄNTLIGEN, ÄNTLIGEN fick bort den fula Bjärven från förra säsongen och satte tillbaka den riktiga björnen. Många har tyckt att jag varit lite för seriös med att hata "bjärven" men jag måste fortfarande stå på mig att det var det absolut dummaste Luleå kunde göra och jag är verkligen glad att den försvann. 


Bland dom nya spelarna i truppen så har vi fått in några tungviktare och lirare i form att Karl Fabricius, Fredrik Svensson, Pavel Skrbek, Kim Hirschovits, Niklas Fogström, Jens Jakobs, Jonas Jackobsson, Linus Persson, Dean Kukan, Anton Hedman och Linus Klasen varav dom två sist nämnda samt dom tre förstnämnda är riktigt intressanta där Fabricius, Svensson och Skrbek är tillbaka i Luleå och Linus Klasen och Anton Hedman är två mycket omtalade spelare där Klasen är en magiker med klubban och är tippad som en av Elitseriens skickligaste spelare som kommit från Malmö i allsvenskan där han var Kapten i laget. Anton Hedman och Fredrik Svensson är två riktigt tunga spelare som det gör ont att möta varav Heman kommer från Modo och är den spelare som tacklades mest i hela elitserien förra säsongen och Svensson är känd som slagkämpe sedan tidigare spel i Luleå och kommer från spel i AIK förra säsongen. 


Alla nämnda har redan bevisat varför dom är så omtalade i media och bland fans där Fabricius som spelade i Luleå säsongen 2011 och hade då ett tungt år åkte till Ryssland och spelade en säsong i KHL laget Lev Poprad, redan nu har han gjort lika många mål som han brukar göra under en hel säsong (räknat under ET* och Elitserien), Svensson har dock inte spelat ännu pga av skada, Hedman blev vald till matchens lirare under matchen mot SAIK igår och var ruggit duktig, Klasen är fantastisk med klubban och skridskosnabb och har gjort en hel del poäng men har nu under gårdagens match drabbats av en hjärnskakning(!!!) och det är ännu ovisst om när han kan komma tillbaka till spel.


Jag kan rabbla upp alla spelare men jag tror jag låter säsongen avgöra hur pass duktig var spelare är och jag kommer att komma med mer info om spelare, mer match analyser och mer rolig läsning om Luleå Hockey. MEN det kan hända att jag missar att skriva något inlägg för det mesta beror på hur pass sugen jag är på att skriva  bloggen men jag hoppas att ni kommer följa mig och Luleå Hockey under säsongen och be gärna era vänner, släkt och bekanta läsa också för ju mer som läser desto roligare är det att skriva och då kommer det alltid mer inlägg!



Alla bilder i inlägget kommer från Luleå Hockeys officiella Facebook sida som ni kan besöka på länken nedan och gilla:

- http://www.facebook.com/LuleaHockey 



* European Throphy


Ovido - Quiz & Flashcards