Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Alexander Mickelsson - 15 mars 2012 06:08



En tung förlust, det känns som att ha blivit fasthållen samtidigt som nån slår mot magen och i ansiktet just nu. Luleå var revanch sugen det är inget snack om saken och man trodde och hoppades att det skulle bli en enkel hemma vinst idag men AIKs fulspel och domare utan dess like. Jag lova mig själv att inte gnälla på domarna under den här kvartsfinalen men hittills så har det inte gått något vidare, bara ladda för nästa match på Hovet och nu måste vi ge järnet och stå upp som det topplag vi är.


Jag är oerhört besviken på domarna, jag vet inte hur många fula tacklingar, fällningar, fasthållningar och trippingar dom missa men det var mer än vad man kan räkna och jag kan inte förstå. Jag tog av mig min keps där ett tag och förstod att vi skulle förlora, jag var inte den enda kan jag säga men jag stod bara där helt still och sa ingenting, rörde inte en min. Luleåfansen var på sitt allra sämsta humör när man skrek, smällde, vråla och bua men dom hade det med all rätt och jag tror domarna blev less på allt oljud och gav därför Luleå sämre odds, sen påstår dom att man ska lita på dom, jo tjena!


Jag själv var inte på mitt bästa humör och jag kan gott säga att det blev extra hårda trampsteg när jag promenera mot bilen, oftast är jag lite deprimerad när Luleå har förlorat men det brukar jag skaka av mig efter en stund men nu var jag förbannad ett bra tag efteråt. AIK vann orättvist återigen och Chris Abbotts avstängning gjorde inte saken bättre men det återkommer jag till lägre fram i inlägget...


Den första perioden hade inte ens börjat så la LuleåFans upp en banderoll där det stod "Gnälliga Gnaget" och "Det är INTE schack vi spelar" och det håller jag med om, ända sen AIK gick och gnällde över domarna i den första kvarten så har läget bara blivit värre för Luleå och det har upprört många Luleå supportrar. Matchen börja till AIKs fördel där man hade dom första lägerna men Luleå spelade på bra och styrde undan, men perioden fylldes med många hårda tacklingar och några få heta lägen. Luleå hade dom mer vassare lägerna och förtjänade egentligen minst ett mål men det slutade ändå 0-0.


Andra perioden så var det liksom förra matchen AIK som dominerade, JG var bra i målet till en början men efter några svåra lägen och snabbt spel så lyckades AIK anfallet göra 3 mål på mindre än 4 minuter, vilket var ett hårt slag för Luleå. Buandet hade ingen gräns när den 3:e pucken åkte in och det i numerärt underläge för AIK. Men gjort var gjort och Luleå såg ut att vakna till liv då man satte hårdare press för att komma ikapp det tunga 0-3 underläget men under en tekning i AIK zonen så får Johan Fransson pucken och slår in den och Luleå hinner bara göra ett mål i den andra och det slutade med 1-3.


Den tredje perioden så fick Luleå ny energi och man var fast besluten på att vinna tillbaka matchen men AIK var svåra att ta sig igenom och man fick kämpa för att komma fram. Viktor Fasth visade varför han är Elitseriens bäste målvakt men när Luleå i ett anfall under slutet av 3:e perioden efter en miss från AIks målvat Viktor Fasth bakom målet så fick ändå Luleås Niclas Olausson pucken efter två fina framspelningar av Toni Koivisto och jag tror det var Mattias Persson och nu stod resultatet 2-3. Trots att Luleå anföll med all kraft så räkte inte tiden till och man har nu 2-1 i matcher till AIK som spelade ruskigt fult den här matchen, sen gav domarna flera felaktiga utvisnigar på Luleå som blev ännu en uppförsbacke. Det är verkligen Luleå mot Sverige! Luleå förlora den 3:e kvartsfinalen och läget börjar bli kritisk, även om det är först till 4 vunna matcher så behöver bara AIK vinna en match till för att sätta Luleå på pottkanten och göra en av historiens största skrällar.


 


Tidigare idag så kom domen mot Chris Abbott som i den förra matchen gav en regelrätt tackling på Rastislav Palvotski som ramlade in i sargen och slog i huvudet och fick bäras ut på bår sin dom, det blir 5 matchers avstängningar vara två av dom omvandlas till böter på 40 000 kronor, Luleå Hockeys ledningar har lagt in en protest och ska överklaga domen, dom anser att den är alldeles för hård och Chris Abbott sjäkv har varit väldigt aktiv med att säga vad han tycker och han är besviken på disiplinnämnden och anser att dom har inte kollat på Abbotts synvinkel där Palvotski själv utsatte sig i ett farligt läge trots att han visste att Abbott var på väg att tackla honom. Palvotski var puckförare och åkte bakom målet, där han sänkte farten och satte ihop benen för att vända just innan tacklingen vilket gav honom en väldigt obalans när Abbott trycker på honom. Disiplinnämnden i sin utvärdering berättar i sin rapport att båda har sina ansvar och är skyldiga till att olyckan skedde men trots det så hamnar allt ansvar och skuld hos Abbott. Här nere kan ni läsa orda grant vad Disciplinnämnden har sagt och kommit fram till.


DISCIPLINNÄMNDENS SKÄL:

Disciplinnämnden har tagit del av domarens anmälan, ett yttrande från Chris Abbott samt har granskat filmsekvens från händelsen.

Av anmälan framgår att Chris Abbott jagar en AIK-spelare bakom AIK: s målbur. Cirka två meter från sargen utdelar Abbott en knuff i AIK-spelarens ryggslut vilket gör att motspelaren kastas in i sargen, oförmögen att skydda sig, med huvudet före.

Chris Abbott har i huvudsak anfört att AIK-spelaren tittar över sin vänstra axel och därmed är fullt medveten om att han är jagad av Chris Abbott. I det läget väljer AIK-spelaren att sakta ner farten och invänta Chris Abbott för att få till stånd en utvisning på denne. Precis innan tacklingsögonblicket har AIK-spelaren sin axel vänd mot Chris Abbott men i ögonblicket därefter vänder han sig mot sargen. Chris Abbotts tackling träffar på sidan eller baksidan av axeln och det är absolut ingen knuff i ryggen. AIK-spelaren försätter sig själv i situationen och bär ett ansvar för densamma.

Av anmälan och filmsekvenserna framgår enligt Disciplinnämndens bedömning att Chris Abbot utdelar en tackling i ryggen på en AIK-spelare där Chris Abbott avslutar tacklingen genom att trycka ifrån med armen i ryggen på motspelaren. Tacklingen utdelas nära sargen och det förhållandet att Chris Abbott fullföljer med armen medför att motspelaren hamnar i obalans och faller handlöst med huvudet in i sargen. Ett visst ansvar åvilar emellertid AIK-spelaren att i den uppkomna situationen förbereda sig på sig på tackling och/eller åka undan. Disciplinnämnden finner att Chris Abbott gjort sig skyldig till en tackling bakifrån som ska bestraffas.

Till detta kommer att Chris Abbott nyligen ådömdes en påföljd av Disciplinnämnden för en förseelse som i flera avseenden liknar den nu aktuella. Disciplinnämnden konstaterar att Chris Abbott på kort tid har gjort sig skyldig till två förseelser som utsatt motspelare för stor risk för skada och detta respektlösa beteende medför att återfallet ska beaktas i straffskärpande riktning.

Mot denna bakgrund ska Chris Abbott ådömas en påföljd motsvarande totalt fem matchers avstängning, varav två matcher omvandlas till böter.

I avgörandet har deltagit Cecilia Hager, Alexander Ramsay, Ulf Lindgren, Hans-Göran Elo och Stefan Persson.
Enhälligt.


Här vill jag själv liksom Abbott kritisera Disciplinnämnden som favoriserar Stockholmslag, eftersom Luleå är det mest disciplinerade laget i Elitserien och har varit väldigt aktiva med att få bort fula tacklingar så drabbas vi tre gånger så hårdare än dom andra lagen när vi råkar ut för sånt här (vilket bara har skett två gånger med den här inräknad), sen är Abbott ingen favort motståndare och är väldigt hatad av motspelare och motståndarklackarna samt att hans bror Cam Abbott som är borta sedan slutet av förra säsongen på grund av en tackling som gav Cam en kraftig hjärnskakning så att han inte har kunnat spela en enda match på hela den här säsongen gör att just Abbott drabbas extra hårt. Är inte det att ha fördomar? Fyfan...


/Alex 

Ovido - Quiz & Flashcards