Luleå HF 2011/2012

Alla inlägg den 29 februari 2012

Av Alexander Mickelsson - 29 februari 2012 23:55

 


Hej, ni som läst idag på FB så har ni sett att jag har varit ganska ilsken idag på Canal+ men bara för att förmedla så har det varit en härlig dag men det händer ibland (speciellt när det handlar om hockey) att jag ser rött och då ska man passa sig, hehe. Jag tänker inte ta upp Canal+ händelsen här på bloggen utan jag tänker ta upp lite om morgondagens match mot AIK och kanske lite annat smått och gott där jag har blivit irriterad och som ni kanske kommer se som roande!


Jag är inte ett dugg orolig för morgondagens match utan jag förväntar mig som alltid när vi möter AIK att det kommer bli en målsnål match trots Luleås formstarka agerande dom senaste matchern och speciellt nu mot Timrå. Thomas "Bulan" Berglund har berättat på LHF hemsida att det kommer bli samma laguppställning som sist men att det är JG som kommer att stå vilket oroar mig, då det mest troligen kommer bli Rautio som står mot SAIK. Jag har kritiserat Rautio av den enkla anledningen att han är inte lika bra som JG trots att han har bättre räddnings procent så är ändå JG säkrare i målet där han inte släpper in dom udda målen som Rautio brukar göra och sen att Rautio har sina plockhandskar nere vid knäskålarna gör ju inte saken bättre. Jag vill inte tycka illa om Rautio, jag vill mer än gärna tycka att han är elitseriens bästa målvakt men då vill jag se en stor förändring från hans sida där han blir bättre med både plock och stöthandsken.


AIK i allmänhet har varit ett jobbigt lag men det är alltid Luleå som har gått segrande med oftast 1-0 i vinst. Jag hoppas nu att målskyttet har blivit bättre och att PP spelet är så bra som vi såg mot Timrå men som Elias Fälth sag så är det ju inte roligt o vinna över ett lag som redan har gett upp och därför är det possitivt att Luleå inte alls är så malliga och stolta över att vinna med 7-2 utan dom håller sig på jorden och är realistisk när det handlar om tuffare motstånadre.


Sen måste jag kritisera allt som har med Stockholm o göra. Dom experter och kommentatorer samt alla JÄVLA TV kanaler som håller kring hockey är så fixerade vid Djurgården. DIF är tydligen Sveriges punkt där allt ska kretsa kring sthlm trakten och jag hoppas så innerligt att Djurgården åker ut för det skulle sätta färg i den Svenska hockey som aldrig förr i den numera så färglösa stil det är nu. Kolla bara på Viasat, Canal+, Aftonbladet, Leif Boork, Mats Wennerholm, bla bla bla...Jag kan rabbla upp hur många/mycket som helst och vad har alla gemensamt, jo det är stockholmare hela bunten och hade det inte varit för såna som Niklas Wikegård (som tyvärr igår blev en jubel idiot när han kommentera tacklingar och Luleå, men jag ska inte gå in på det) men som i helhet är en som kollar på helheten och inte bara på sitt jävla DIF, Mikael Renberg är en som jag ogillat skarpt sen han högg Luleå i ryggen då han grät i radio och TV om att hans karriär är över för att veckan senare skriva på för SAIK (inget illa skrivet om SAIK nu (för ovanlighetens skull, hehe), det är bara principen att gråta ut i media under en ren lögn) men jag måste ändå säga att han också är en som ser helheten, jag tycker inte han är bra som kommentator men han är iallafall en som ser helheten och slänger gärna fram bra saker om den Norrländska hockeyn.


Ni får ursäkta mitt gnäll men jag är tyvärr en sån, rätt ska vara rätt och lika ska vara lika för alla tycker jag och då går det inte att kretsa allt kring Stockholm och Djurgården. Tillbaka till morgondagens match, om vi vinner imorgon under full tid så är egentligen serieledning klar för Luleå vilket innebär hemmamatch fördel (jag ska berätta vad det innebär senare) och eftersom man (peppar, peppar, ta i trä) vunnit grundserien så får klubben en miljon kronor till kassan. Om vi leker lite med tanken och framtiden så säger vi att Luleå vinner mot AIK, då har man 98 poäng och Skellefteå vinner mot Linköping så skulle SAIK ha 93 poäng. Det tar emot nå fruktansvärt och sist jag nämnde det så fick jag otroligt ont i bröstet (sann historia) men vi säger att Skellfteå vinner mot Luleå på lördag så skulle det stå LHF 98 och SAIK 96 poäng. Efter det är det bara en match kvar och då skulle faktiskt SAIK kunna gå om och vinna grundserien OM Luleå förlorar och Skellefteå vinner, därför är det väldigt viktigt för oss att Luleå vinner och Skellefteå förlorar. Jag tog upp detta för att ge er en lite hint om hur det kan se ut i framtiden. Nu ska jag förklara för er som inte vet vad hemma match fördel innebär...


Hemma match fördel är precis som det låter men det innebär iallafall att under slutspelet så möts 8 lag totalt (det finns 12 lag totalt i elitserien), två lag (vi tar Luleå - Skellefteå som exempel) möter varandra under kvartsfinalen som är den första av tre steg och det lag som vunnit flest av 7 matcher d,v,s det lag som vunnit 4 matcher FÖRST, så det behöver inte bli 7 matcher totalt. Så Luleå vinner mot Skellefteå och går vidare till Semi final där man möter ett annat lag exempelvis Färjestad som också vunnit sin kvartsfinal mot t,ex MoDo och under semifinalen så finns det bara 4 lag kvar som gör upp på samma sätt som i kvartfinalen tills det bara finns två lag kvar som gör upp om SM-Guldet och finalen är likadan som kvarts och semin där man gör upp i en bäst av 7 matcher. Hoppas ni förstod, iallafall så innebär hemmamatch fördelen att t,ex Luleå som ligger bland dom topp 4 lagen i tabellen av dom 8 lag som kommit till slutspelet får börja på hemmaplan. Det är alltid varannan match hemma och varannan match borta och dom som ligger i bland dom topp fyra i tabellen får alltid börja hemma och då blir det att man får spela mer matcher hemma då det avgörs under 7 omgångar. Så vi säger att det går så långt till 7 spelade matcher innan kvartsfinalen är avklarad så har Luleå fått spela 4 matcher hemma och fyra matcher borta.


Haha, blev ett långt inlägg men då har ni något att läsa u under natten eller morgonen beroende på när ni läser!

Hoppas ni också kommer se matchen och jag hoppas verkligen att ni kommer att läsa efter matchen när jag har skrivit min analys (som kan komma ganska sent eftersom jag ska till Gällivare och se matchen på TV hos min moster)


Forza Luleå!

/Alex

Skapa flashcards